Guldborgsund Billedkunstråd

Nyvalg

Guldborgsund Billedkunstråd søger nye medlemmer

Guldborgsund Billedkunstråd afslutter snart en 4-årig periode, og der skal vælges nye medlemmer. Billedkunstrådet søger derfor:

  1. Repræsentanter for det professionelt arbejdende kunstmiljø med fast tilknytning (f.eks. i form af bolig) til samt aktivt kunstnerisk virke i Guldborgsund Kommune samt
  2. Repræsentanter for det professionelt arbejdende nationale kunstmiljø,

der har tid og lyst til at indgå i rådets arbejde i den kommende funktionsperiode 2026-2029. Herudover søger rådet personlige suppleanter for de enkelte rådsmedlemmer.

Ansøgningsskema kan rekvireres hos Billedkunstrådets sekretær, Julie Damgaard, og skal returneres til sekretariatet i udfyldt stand senest den 7. december 2025.

Bemærk at du skal begrunde din motivation for at deltage i rådsarbejdet samt vedlægge dokumentation for dine faglige kompetencer – jf. kriterierne for optagelse af medlemmer: https://guldborgsund-kunst.dk/optagelse/

Forventet tidsplan:

  • 7. december 2025 skal ansøgninger være Guldborgsund Billedkunstråds sekretariat i hænde.
  • 10. december 2025 gennemgår Billedkunstrådet de indkomne ansøgninger og udfærdiger en kandidatliste på baggrund af det offentlige open call.
  • Medio december 2025 skrives sagsindstilling til LKF-udvalget med udpegning af de kandidater, som rådet – på baggrund af kandidatlisten – vurderer kan indgå i rådsarbejdet.
  • Medio januar 2026: KFB-udvalget får forelagt indstilling samt ansøgninger til beslutning.
  • Ultimo januar 2026: Billedkunstrådet konstituerer sig med nye medlemmer, herunder formand, og påbegynder sin funktionsperiode.

Kort om Billedkunstrådet og rådsarbejdet

Guldborgsund Billedkunstråd er dannet med det formål at kvalificere og målrette borgernes møde med den professionelle billedkunst og gøre den nærværende i hverdagen. jf. gældende vedtægter § 1.

Guldborgsund Billedkunstråd arbejder som både bevilgende, rådgivende og igangsættende organ. For 2026 samt overslagsår er der afsat ca. 150.000 kr. pr. år, og desuden søger rådet årligt om et grundtilskud på 50.000 kr. fra Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Billedkunst.

Billedkunstrådet afholder fire ordinære møder om året. Herudover afholdes netværkstræf inkl. formøde.
Guldborgsund Billedkunstråd har i den nuværende funktionsperiode 2022-2025 bl.a. haft fokus på følgende:

  • Vurdering af ansøgninger til Kunstpuljen Guldborgsund.
  • Faglig rådgivning af Guldborgsund Kommune, borgere, foreninger og erhvervsliv, særligt i forhold til kunst i det offentlige rum.
  • Igangsættelse af egne aktiviteter som eksempelvis dialog & sparring med andre kommunale billedkunstråd.
  • Understøttelse af projekt ’Billedkunstens Hus’.
  • Udvikling af rådets hjemmeside
  • Udvikling af en kunststrategi for Nykøbing F. Havne- og Midtby
  • Udarbejdelse af periode-profil for den igangværende periode
  • Uddeling af rådets hæderslegat
  • Afholdelse af netværkstræf for professionelle billedkunstnere på Lolland og Falster samt billedkunstrådene i Faxe og Vordingborg kommuner
  • Afholdelse af dialogmøder med Landdistrikter, Kultur og Fritidsudvalget.

Rådet har etableret en systematisk praksis med ’Vision & Handleplan’ gældende for det siddende råds 4-årige periode.

De professionelt arbejdende billedkunstnere honoreres efter vejledende takster i Billedkunstnernes Forbund. Ligeledes får de medlemmer, som ikke kan få dækket transportudgifter på anden vis, kørselsgodtgørelse.

Kort om organisering af Guldborgsund Billedkunstråd

Rådet består af 5-7 medlemmer:

  • Repræsentanter for det professionelt arbejdende kunstmiljø, med fast tilknytning (f.eks. i form af bolig eller lignende) til samt aktivt kunstnerisk virke i Guldborgsund Kommune.
  • Repræsentanter for det professionelt arbejdende nationale kunstmiljø.
  • En kunstfaglig repræsentant for Fuglsang Kunstmuseum.
  • Der er mulighed for at supplere rådet med repræsentanter for andre fag-miljøer end det billedkunstfaglige, herunder erhvervsliv og det øvrige kulturliv.

Endvidere personlige stedfortrædere for alle medlemmer.

Kulturafdelingen i Guldborgsund Kommunes Center for Borger & Branding fungerer som sekretariat for Billedkunstrådet. Sekretariatet deltager på billedkunstrådets møder.

Funktionsperiode

Billedkunstrådet nedsættes for en fireårig periode og udskiftes på én gang hvert fjerde år. Billedkunstrådets valgår følger kommunalbestyrelsens valgår.

De nye medlemmer samt stedfortrædere vil sidde i perioden primo 2026 til ultimo 2029.

Et siddende Billedkunstråd fungerer indtil udgangen af den kommunale valgperiode, hvor nyvalg har fundet sted. For repræsentanter fra det professionelt arbejdende kunstmiljø i Guldborgsund Kommune og for repræsentanter fra det professionelt arbejdende nationale kunstmiljø gælder følgende: medlemmet kan genvælges, dog ikke mere end to på hinanden følgende gang, dvs. 8 år i alt.

Hvis et medlem af Billedkunstrådet udtræder i løbet af valgperioden, indtræder stedfortræderen.

Hvis et medlem har forfald i længere periode, indkaldes stedfortræderen som midlertidigt medlem af Billedkunstrådet. En længere periode defineres i denne forbindelse som værende 3 måneder.

For repræsentanter fra det professionelt arbejdende kunstmiljø i Guldborgsund Kommune gælder det, at ophør af fast tilknytning til kommunen (eks. i form af bolig) medfører tab af medlemskab af Billedkunstrådet.

Hvad skal ansøgning indeholde

Du skal udfylde ansøgningsblanketten. I blanketten skal du fortælle om din motivation for at blive rådgiver, og hvad du kan bidrage med i rådet. Herudover skal du kort beskrive din faglige profil og fortælle lidt om dine tidligere opgaver. Endeligt vil du blive bedt om at svare på to spørgsmål:

  • Hvad forventer du vil være dine største styrker i Billedkunstrådet?
  • Hvordan vil du bidrage til at sikre, at alle rådgiveres perspektiver kommer i spil?

Sammen med ansøgningsblanketten skal du uploade dit CV. Dette skal være modtaget senest den 7. december 2025.

Kort om videre procedure

Billedkunstrådet udfærdiger, på baggrund af indkomne ansøgninger, en forslagsliste, der vedlægges en sagsfremstilling til Landdistrikter, Kultur og Fritidsudvalget. Rådet kigger i sin indstilling på, at der vil være en god intern dynamik i den samlede gruppe af primært valgte samt stedfortrædere. Billedkunstrådet vægter en bredde og alsidighed ift. generationer, kunstneriske udtryksformer samt i relationen mellem det lokale, nationale og internationale professionelle kunstneriske engagement. Der sigtes efter at etablere et råd, der er bredt sammensat med forskellige typer erfaringer, baggrunde, faglige og personlige kompetencer, så rådet vurderes at kunne fungere godt i samarbejdet.

Herudover ønskes en ligelig fordeling mellem køn.

Rådet indstiller de kandidater, rådet vurderer kan indgå i rådsarbejdet som enten fast medlem eller stedfortræder. Landdistrikter, Kultur og Fritidsudvalget udpeger endelig de faste medlemmer samt personlige stedfortrædere efter indstilling fra Billedkunstrådet ved først kommende møde i 2026.

Det fremsendte ansøgningsmateriale vil blive forelagt det siddende Billedkunstråd samt Landdistrikter, Kultur og Fritidsudvalget i forbindelse med beslutningstagen.

Indstillingen af medlemmer skal til hver en tid leve op til Statens Kunstfonds kriterier for støtte til kommunale billedkunstråd.

Hvornår får du svar

Hvis du bliver udpeget som medlem af Guldborgsund Billedkunstråd, bliver du kontaktet af Kulturforvaltningen medio januar. Navnene på de nye medlemmer bliver herefter offentliggjort. Vi behandler dine oplysninger fortroligt, og din henvendelse slettes, når rådets sammensætning er offentliggjort. Ultimo januar 2026 er der et første intromøde for nye rådsmedlemmer, hvor der bliver givet en grundig introduktion til arbejdet.

Links til yderligere information

www.guldborgsund-kunst.dk 
Vedtægter for Guldborgsund Billedkunstråd
Kunstpuljen Guldborgsund 

Har du spørgsmål eller ønsker forhold uddybet, så tag kontakt til Julie Damgaard, specialkonsulent og sekretær for Guldborgsund Billedkunstråd:

M: 2518 1899
E: judn@guldborgsund.dk

Kontakt billedkunstrådet